tiistai 30. maaliskuuta 2010

6. Asiakkuus

Tutustukaa asiakaspyramidiin (asiakassuhdetikapuut). Ottakaa käsittelyyn neljännessä teemassa käsittelemänne kuluttajapersoonat, valitkaa kullekin näistä heille sopiva tuote ja yritys, joka sitä myy. Kuvatkaa kunkin matkaa asiakassuhdetikapuilla ja pohtikaa minkälaisia eroja näissä matkoissa on.

  • Suspekti
  • Prospekti
  • Kokeilija
  • Kanta-asiakas
  • Avainasiakas
  • Suosittelija

Nörtti tykkää kovasti kaikesta tietokoneisiin liittyvästä. Hän on kuullut kavereiltaan Verkkokauppa.comista. Tällöin hän on Verkkokaupalle hyvä suspekti. Nörtistä tulee prospekti, kun hän menee kauppaan, ja ilmoittaa kiinnostuksestaan. Kokeilija hänestä tulee, kun hän ostaa ensiksi vaikka pattereita kokeillakseen ensin onko Verkkokauppa vakavastiotettava kauppa.
Nörtti innostuu Verkkokaupasta kovin, ja alkaa ostaa kaiken tarvitsemansa nörttikaman Verkkokaupasta, hänestä tulee kanta-asiakas, ja koska hän ostaa kaiken Verkkokaupasta, on hän myös avainasiakas.
Nörtistä tulee suosittelija, kun hän pitää Verkkokaupasta niin paljon, että hän suosittelee sitä nörttifoorumeilla kaikille ystävilleen.

JV


Jalkapallojunnu on hulluna jalkapallon pelaamiseen. Hän myös tarvitsee uudet jalkapallokengät. Jalkapallojunnu on suspekti KT-Sport Centerille, urheilukaupalle, joka myy mm. jalkapallokenkiä. Kun jalkapallojunnu menee tähän urheilukauppaan etsimään jalkapallokenkiä, hänestä tulee prospekti. Hän olisi kokeilija, jos hän ostaisi aluksi jotakin pientä urheilukaupasta, vaikkapa neonväriset kengän nauhat. Kun jalkapallojunnu ostaa kaikki pelikamansa KT-Sport Centeristä hänestä tulee kanta-asiakas. Tällöin hänestä tulee myös avainasiakas. Jalkapallojunnu alkaa suositella ja mainostaa joukkuetovereilleen, kuinka laadukas ja monipuolinen kauppa KT-Sport Center on eli hän on suosittelija.

A.T

1 kommentti: