- Tuote (product)
- Hinta (price)
- Saatavuus (place)
- Viestintä (promotion) (mainonta, myyntityö, menekinedistäminen SP, tiedotus-ja suhdetoiminta PR
Laajennettuna kilpailukeinona 5. P on henkilöstö (people)
ei ymmarra?
Kotipizza Oyj on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla on tällä hetkellä yli 250 myymälää yli 130 paikkakunnalla Suomessa. Kotipizza-ketjun myymälöiden myynti vuonna 2008 oli 64,9 miljoonaa euroa. Yli 95 prosenttia Suomen Kotipizza-myymälöistä on franchisingperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia myymälöitä.
A. Tuote
Kolmikerrosmalli:
Kotipizza valmistaa ja myy pitsoja. Ydintuote on siis pitsa. Avustavia osia voisivat olla pitsan laatu, kotiinkuljetuspakkauksen ulkonäkö sekä ravintoloiden palvelut jne. Mielikuvaan liittyy mm. saatavuus: Kotipizza-ravintoloita on ympäri Suomen ja kotiinkuljetus melkein mahdollista missä vaan. Kotipizzan tuotteilla on hyvä maine ja ne maistuvat monelle jo ihan senkin takia, että ne on Kotipizzasta.
Lajitelma ja valikoima:
Kotipizzan lajitelmaan kuuluu pitsat ja salaatit (+ juomat). Valikoima taas tarkoittaa sitä, mitä erilaisia pitsoja ja salaatteja kotipizzasta saa. Esim. pitsojen valikoimasta löytyy eri pitsakoot, eri täytteet pitsoihin jne. Salaateillakin on oma valikoimansa esim. sieltä löytyvät kreikkalainen salaatti ja mozzarellasalaatti.
Tuotteen elinkaari:
Kotipizzan tuotteet ovat nyt kypsyysvaiheessa. Uusia tuotevalikoimia tietysti pitää kehittää lisää, että asiakkaiden mielenkiinto pysyy yllä ja jotta saataisiin uusia asiakkaita. Saman ruuan syömiseen kyllästyy nopeasti, joten erityisesti kanta-asikkaiden vuoksi Kotipizza on keksinyt jopa aivan uusia makuyhdistelmiä pitsoihin.
Uutuuksien omaksumisluokat: (?)
Uutuudet omaksutaan varmasti hyvin, sillä Kotipizza on saavuttanut jo hyvän ja luotettavan maineen ihmisten keskuudessa. Joskus uutuustuotteiden valmistaminen saattaa mennä liian pitkälle esim. kehitetään liian erikoisia tai eksoottisia pitsoja ja ne sivuuttavat alkuperäiset ja suositut pitsamaut.
Brändi:
Kotipizzan pitsat ovat jo itsessään brändi. Pitsat on tehty etenkin suomalaiseen makuun, mitään italialaista pitsaa on turha odottaa. Kotipizza on vuosien aikana kehittänyt tuotteidensa valmistamistekniikkaa ja näin sen pitsoja voisi kutsua brändiksi. Jos joku puhuu Koripizzasta, tietää jokainen häntä kuunteleva, mistä hän puhuu ja millaisista pitsoista.
Pakkaus:
Kotipizzan kelta-punainen teema erottuu kilpailijoista. Pakkauksen väritys auttaa myös erottamaan tuotteet muiden pizzerioiden tuotteista. Pakkauksessa on lisäksi infoa Kotipizzasta mm. aukioloajat, infoa muista tuotteista ja ilmoitus esim. jostakin tarjouksesta. Pakkauksen tehtäviin kuuluu myös: suojaaminen, käytön helpottaminen, segmentointi (erilaiset koot), kuljetuksen helpottaminen, tuotekehityksen osoittaminen ja ympäristöystävällisyys.
B. Markkinointiviestintä
Mainonta:
Kotipizza mainostaa netissä, lehdissä, kaduilla ja mainoslehtisten avulla. Kotipizzan mainoksia on myös televisiossa, radiossa ja elokuvissa.
Myyntityö:
Panostaminen asiakaspalveluun on tärkeintä myyntityötä. Myyjän tulee omata tarvittavat tiedot tuotteista sekä asiakaspalvelutaidot. Tämä on erityisen tärkeää ravintoloissa, sillä asiakas tulee sinne juuri palveltavaksi.
Myynninedistäminen:
Myynninedistämisessä Kotipizza käyttää erilaisia kilpailuja mm. äänestä Suomen paras Kotipizza- kilpailu. Kotipizza tarjoaa myös laatutakuun: jos raportoi poikkeavuuksista, saa hyvitystä. Yksi nykyajan myynninedistämiskeinoista on Facebook. Kotisivuillaan Kotipizza kehottaa kävijöitä liittymään Facebookissa Kotipizzan faneiksi. Kotisivuilla on myös linkit Pizzagurun maailmaan.
PR ja tiedottaminen:
Hyvien suhteiden ylläpitö asiakkaisiin, henkilökuntaan sekä tavarantoimittajiin. Keinoja voivat olla tiedottaminen, julkisuus, tapahtumat ja hyväntekeväisyys. Kotipizzalla on julkisuutta ja se osallistuu hyväntekeväisyyteenkin. Pitää suhteita yllä asiakkaisiin mainoslehtisillä, joissa viimeisimmät tarjoukset.
C. Hinta
Hintaan vaikuttavat tekijät:
Hintaan vaikuttavat kustannukset. Kotipizzan on esimerkiksi katettava raaka-aine-, toimitila- ja mainontaan käytettävät kustannukset. Jokaisen Kotipizza- yrittäjän on maksettava Kotipizzalle kuukausittain tietty maksu vastikkeena. Pizzerian on myös maksettava vaadittavat verot. Kotipizzalla on paljon kilpailua, vaikka sillä onkin vakaa asema markkinoilla. Sen täytyy pitää hinnat kohtuullisina ja ajoittain tuoda markkinoille uusia tuotteita, jotka saa edullisesti. Myös tilaamalla suoraan kotiin, pitsa saattaa olla halvempaa kuin paikan päällä ravintolassa syötynä.
Hintapolitiikka:
Kotipizzan tuotteet ovat keskihintaisia (noudattaa alan hintatasoa) tai niillä on hieman korkeampi hinta kuin joillakin turkkilaisten omistamilla pizzerioilla. Hinta ei varmasti ole tärkein kilpailukeino, mutta koska raaka-aineiden hinnat voivat nousta tarvitsee pitsojenkin hintoja nostaa. Korkea hinta luo mielikuvaa laadusta.
Hinnalla operointi: (?)
Pakettihinnoittelu: Kotipizza-lounas arkisin klo.11-14. Lounaalla normaalin-, pannu- tai gluteenittoman pizzan Kotzonen tai salaatin ostajalle juoma kaupan päälle. Ravintolassa mukijuomaa niin paljon kuin haluat, mukaan otettuna 0,5 l:n pullo.
Perhe-etu arkisin klo.14-17. Perhepizzan tai Monster pizzan ostajalle 1,5 l juoma kaupan päälle.
Tarjous: Pinssi-pizza kahdella täytteellä alkaen 3,75 €.
D. Saatavuus
Markkinointikanava:
Tukku- tai vähittäiskaupat -> avustajat kuten kuljetusliikkeet -> yritys -> lopullinen kuluttaja.
Kanavan valikoivuus: (?)
Erilaisia kuten tehokas eli intensiivinen (paljon jälleenmyyjiä, valikoiva eli selektiivinen (vain muutamia jälleenmyyjiä) tai yksinmyynti (yksi yritys/ketju).
Ulkoinen ja sisäinen saatavuus:
Ulkoinen saatavuus koskee palveluyrityksiä eli esim. Kotipizzaa. Kotipizzat sijaitsevat ympäri maata, melkein joka kaupungissa vähintään yksi. Kotipizzaan on helppo pitää yhteyttä hoitamalla tilauksen puhelimitse tai netissä. Useimmiten Kotipizzan edustalla parkkialue. Aukioloajat on suunniteltu jokaisessa Kotipizza-yrityksessä siten, että pizzeriaan voisi tulla melkeimpä milloin vain. Tarjoaa myös kotiinkuljetuksen.
Sisäiseen saatavuuteen kuuluu mm. ammattitaitoinen henkilökunta, tiedon löytyminen helposti mm. opasteiden avulla, palvelujärjestyksen organisointi esim. tilausnumerot ja asioinnin miellyttävyys (lasten leikkipaikat, lehdet jne.).
E. Henkilöstö
Sisäisen markkinoinnin kilpailukeinot:
Näihin keinoihin kuuluu henkilöstön tiedottaminen mm. kokousten välityksellä. Siihen kuuluu myös koulutus ja työhön perehdyttäminen. Kotipizza kouluttaa yrittäjiä ja työntekijöitä näin: "Uusi Kotipizza-urasi alkaa perusteellisella koulutuksella, johon sisältyy monipuolista teoriaopetusta ja käytännön harjoittelua. Jatkokoulutusta järjestetään liiketaloudessa, johtamisessa, myynnissä sekä paisto- ja tuoteasioissa. Moniin koulutusohjelmiimme sisältyy virallinen tutkinto, kuten myynnin tai yrittäjän ammattitutkinto. Kotipizza-opistossa toteutetaan vuosittain myös mittava Kotipizza-yrittäjän BDA- johtamiskoulutusohjelma. Monipuolisen koulutuksen ohella saat paljon ajankohtaista tietoa, kuten kampanjakirjeitä. Lisäksi kuukausittain ilmestyy DVD, joka käsittelee markkinointia, kampanjoita, tuloksia ja muita ajankohtaisia asioita."
Sisäinen asiakkuus: (?)
Henkilökunta saa alennuksia tuotteista.A.T
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti