torstai 18. maaliskuuta 2010

4. Kuluttajakäyttäytyminen ja segmentointi

PISSIS








NÖRTTI











HIENOSTOMUMMELI








A.
1. Demografiset tekijät: ikä, sukupuoli yms.
2. Psykologiset tekijät: tarpeet, motiivit jne.
3. Viiteryhmätekijät: kaverit, perhe yms.

PISSIS
1. Pissis on iältään keskimäärin 15v. He ovat tyttöjä.
2. He tarvitsevat kokoajan uusia halpoja vaatteita, sillä he ostavat kaiken, mikä on juuri sillä hetkellä muotia. Kun muoti vaihtuu, he ostavat taas uudet.
3. Etenkin kaverit vaikuttavat pissisten ostokulttuuriin. Pissikset ostavat kaiken saman kuin pissiskaverinsa.

NÖRTTI
1. Nörtit ovat useimmiten miehiä. Iältään he ovat kaikkea 13 - 30v väliltä.
2. Nörtit käyttävät kaiken rahansa tietokoneen osiin ja peleihin, ei niinkään vaatteisiin. He lukevat tietokonelehtiä, ja kun siellä on jotain uutta, mitä heillä ei ole, he hankkivat sen pikimmiten.
3. Ulkopuoliset henkilöt eivät juuri vaikuta nörttien ostopäätöksiin. Heillä saattaa olla oma nörttiyhteisönsä, joiden kanssa he pelaavat tietokone pelejä ja nörtteilevät. Yleensä nörtit kuitenkin ovat omissa oloissaan.

HIENOSTOMUMMELI
1. Hienosto"mummelit" ovat kaikkea yli neljästäkympistä alkaen.
2. He pönkittävät itsetuntoaan kalliilla vaatteilla tai niiden thaimaalaisilla kopioilla. Kaiken tulee olla hienompaa kuin naapurilla. Heillä on omat hienostomummelipiirinsä.
3. Eniten hienostomummelien ostopäätöksiin ja -tottumuksiin vaikuttaa heidän miehensä, jotka käyvät töissä. Hienostomummelit eivät työskentele. He ostavat kaiken miehiensä rahoilla ja ajelevat heidän työsuhdeautoillaan.


B. Valitkaa kolme vähintään 500 €:n arvoista tuotetta siten, kukin persoonallisuuksista voisi ostaa yhden niistä. Perustelkaa valintanne tarpeiden avulla.
C. Valitkaa yksi edellisistä tyypeistä ja kuvatkaa ostoprosessi vaiheineen, kun hän hankkii tuotteensa.
D. Arvioikaa kuinka monta segmenttiä eli kohderyhmää kullakin yrityksellänne on. Kuvatkaa yksi segmentti kaikilta yrityksiltä.
E. Kertokaa mitä segmentointistrategiaa kukin yrityksistänne soveltaa.


B.) Nörtti voisi ostaa itselleen uuden tietokoneen, sillä vanha on kulutettu loppuun, ja sen tekniikka on jo liian vanhentunutta.
Hänen jollain kaverillaan saattaa olla ihan uusi tietokone, mikä sää hänet innostumaan uudesta koneesta tai sitten jossain kaupassa myyjä on saanut hänen piilevän tarpeensa esiin. Joskus vain tekee mieli ostaa jotain uutta.

C.) Ensiksi nörtti saa idean uudesta tietokoneesta. Hän alkaa hakea internetistä, lehdistä ja kaupoista itselleen sopivaa mallia. Hän vertailee tietokoneiden ominaisuuksia ja hintoja, ja valitsee ne, jotka vastaavat parhaiten hänen tarpeitaan.
Hän kuuntelee myyjien ja nörttiystäviensä mielipiteitä asiasta, ja päätyy lopulta yhteen.
Tämä jälkeen hän etsii myymälän, josta sen saa edullisimmin, ja ostaa sen.

D.) S-Marketin asiakkaina voi olla ihan kuka vaan. Suurin segmentti ovat varmasti perheen äidit ja isät. He käyvät monta kertaa viikossa ostamassa koko perheelle ruuat.

JV


<3333




LIIKEMIES












KOTIÄITI













JALKAPALLOJUNNU










A.
LIIKEMIES
1.) Liikemiehet ovat miehiä (on olemassa myös liikenaisia). Heidän ikänsä jakautuu 25-35 vuoden välille.
2.) Liikemiehet ylpeilevät kalliiden pukuvalmistajien kuumimmilla uutuuspuvuilla ja -solmioilla. He käyttävät hiusgeeliä ja kalliita, miehekkäitä partavesiä. Liikemies ei ole liikemies, jos hänellä ei ole uutta puhelinta, handsfreetä, uutuuden kiiltävää autoa ja kannettavaa tietokonetta.
3.) Liikemiehen kavereita ovat toiset liikemiehet. Liikemiehet eivät ole kovinkaan läheisiä perheidensä kanssa, joten kollegakaverit vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä eniten. Ehkä myös kaunis, tyylikäs ja ruskettunut tyttöystävä saa välillä vaikuttaa liikemiehen ostoksiin.

KOTIÄITI
1.) Kotiäidit ovat noin 30-40 naisia.
2.) Kotiäideillä on 2-5 lasta. Useimmiten lapset ovat vielä pieniä, mutta on kotiäitejä, joiden lapset ovat jo teinejä tai jopa nuoria aikuisia. Kotiäidit keskittyvät hankinnoissaan 100 %:sti lapsien hyvinvointiin sekä kodin sisustamiseen ja ruuan laittamiseen. Lisäksi he käyttävät rahaa itsensä kaunistamiseen.
3.) Jokaisella naapurustolla on omat "kotiäitikerhonsa", joissa kotiäidit tapaavat säännöllisesti toisiaan. Kotiäidit vaikuttavat toistensa ostopäätöksiin hyvin paljon. Kotiäidin miehellä ei ole paljon sanottavaa hänen ostopäätöksiinsä.

JALKAPALLOJUNNU
1.) Jalkapallojunnut ovat teini-ikäisiä poikia, joiden elämä keskittyy jalkapalloharkoissa ja matseissa käymiseen.
2.) Vanhemmat maksavat kaiken jalkapallojunnuille. He ostavat uusia pelitarvikkeita lapsilleen. Jalkapallojunnut pukeutuvat urheilumerkkivaatteisiin, kuten Adidas, Nike jne. Heillä on aina uusi urheilukassi tai jalkapallo. Heidän täytyy myös osallistua urheiluleireihin, jotka maksavat maltaita.
3.) Jalkapallojunnujen ostopäätöksiin vaikuttavat vanhempien lisäksi junnukaverit ja vallalla olevat urheilutrendit. Junnujen on vaikeaa tehdä päätöksensä yksin, sillä he ovat tottuneet tekemään kaiken joukkueena.

B.) Liikemies ostaisi uuden kannettavan tietokoneen, koska hän tekee työnsä sen avulla ja teknologian pitää aina olla viimeisintä mallia. Kotiäiti ostaisi uuden keittiöpöydän tuoleineen, sillä vanha on jo niin kulunut ja ainakin 5 vuotta vanha sekä hänen mielestään kodin täytyy aina näyttää uudelta. Jalkapallojunnu ostaisi yli 500 euron harjoitusleirimatkan Italiaan, jotta hän voisi treenata ja kehittää taitojaan seuraavaa kautta varten.

C.) Kun kotiäiti suunnittelee ruokapöydän ostoa, hän selaa läpi kaikki mahdolliset kodinsisustuslehdet. Sen jälkeen hän kiertelee eri kalusteliikkeissä ja kyselee neuvoja muilta kotiäideiltä. Hän on valmis maksamaan pöydästä melkein mitä tahansa, kunhan se vain on laadukas ja sopii muuhun kodin sisustukseen. Lopulta kotiäiti löytää sopivan kokoisen ja tyylikkään ruokapöydän liikkeestä, jonka kanta-asiakas hän jo onkin.

D.) Pentikin kohderyhmään kuuluu ainakin vähän varttuneemmat ihmiset, etenkin keski-ikäiset tai keski-ikää lähestyvät naiset, joilla on ylimääräistä rahaa kukkarossa. Pentikiltä löytyy tuotteita myös nuoremmallekin väelle ja varsinkin sellaisille, jotka ovat juuri muuttaneet omaan/uuteen asuntoon. On myös yleistä, että nuori (etenkin naiset) kerää jotakin tiettyä Pentikin astiastoa.
Amforan kohedryhmä on sama kuin Pentikin.
Pot Nova taas on vanhemmalle väestölle, joka arvostaa perinteitä. Sieltä löytyy tavaraa turisteille.
Dragonia on täysin matkamuistomyymälä.

E.) Pentik ja Amfora käyttävät selektiivistä segmetointistrategiaa eli niillä on useita asiakasryhmiä. Pot Novalla on sekä useita asiakasryhmiä, mutta voitaisiin sanoa, että se käyttää keskitettyä strategiaa (vain yksi asiakasryhmä. Dragonia soveltaa keskitettyä segmentointistrategiaa.

A.T

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti